Tawakkal, Ciri Penghambaan Kepada Allah

Allah berfirman :

فَبِمَا رَحۡمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُمۡۖ وَلَوۡ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ ٱلۡقَلۡبِ لَٱنفَضُّواْ مِنۡ حَوۡلِكَۖ فَٱعۡفُ عَنۡهُمۡ وَٱسۡتَغۡفِرۡ لَهُمۡ وَشَاوِرۡهُمۡ فِي ٱلۡأَمۡرِۖ فَإِذَا ‌عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِينَ

“Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.” (Ali Imran; 159)

 

Manusia dengan masalah adalah dua hal yang tidak terpisahkan. Dalam menyelesaikan masalah, seorang dituntut untuk menyelesaikannya secara professional (baik). Diantaranya dilakukan dengan mengedepankan cara-cara persuasif, dan dilakukan melalui mekanisme musyarawah. Setelah mekanisme itu dijalani, maka saatnyalah untuk menetapkan sebuah keputusan. Sampai pada titik itu, selesailah urusan manusia. Dan pada titik itu pulalah, satu diantara letak pembeda antara orang-orang beriman dan yang selain mereka. Allah berfirman:

فَإِذَا ‌عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ

“Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah.”.

Sikap tawakkal adalah sikap dimana seorang hamba mengakui kelemahan dirinya dihadapan Allah Yang Maha Berkuasa. Olehnya setelah melakukan usaha sebagaimana arahan-Nya, ia gantungkan urusannya itu kepada Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Menentukan segala perkara.

Dengan sikap demikian, seorang hamba menunjukkan sikap lemahnya dihadapan Allah. Dengan sikap demikian, seorang hamba menunjukkan pengagungannya kepada Allah. Dan dengan sikap itulah, Allah mencintainya. Allah berfirman;

 إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِينَ

Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.

 

You may also like...

%d bloggers like this: